06 Temmuz 2006

PESTOLU EKMEK


MALZEMELER:
Pesto:
50 gr taze fesleğen
30g çam fıstığı
3 diş sarımsak
85ml zeytinyağı
Tuz ve karabiber

Hamur için:
500 gr tam buğday unu
1 paket instant maya/ yaş maya
3 çay kaşığı zeytinyağı
1½ çay kaşığı tuz
1 yemek kaşığı şeker
350 ml süt/su


Bu, uzun zamandır denemek istediğim bir tarifti. Taze fesleğen çıkınca mutlaka yapacağım diyordum. Sonunda geçen hafta taze fesleğenlerim geldi :) Tarifin aslı beyaz unla yapılıyor ama ben tam buğday unu kullanmak istedim. Siz de tercih ettiğiniz unla yapabilirsiniz.
Pesto sosu için önce çam fıstıklarını bir tavada kavuruyoruz. Fesleğen, çam fıstığı ve sarımsağı robota koyup iyice karışmasını sağlıyoruz. Benim doğrayıcım sadece ufaltıp birbirine harmanlamadığı için blender kullandım, sizin mutfak robotunuz da aynı şekildeyse blender kullanın. Bu karışıma, blender veya robotu durdurmadan yavaş yavaş zeytinyağını ekleyin. Tuz ve karabiberi de ekleyip sos kıvamına gelene kadar karıştırmaya devam edin. Pesto sosunu bir kavanoza alıp buzdolabında saklayabilir ve istediğinizde kullanmak için çıkarabilirsiniz. Makarnalarınıza sos olarak da kullanabilirsiniz. Ama ben zaten az bulunan taze fesleğenle yapılan bu güzel sosu daha verimli bir tarifte kullanmayı tercih ettim.
Ekmek için tüm malzemeyi derin bir kaba alıp yoğuruyoruz. Ben süt ve su karışımı kullanıyorum. Ağırlığı süte vererek. Sadece sütle veya sadece suyla da yapabilir, benim gibi karıştırarak da kullanabilirsiniz. Süt ve suyun ılık olmasında fayda var. Eğer yaş maya kullanıyorsanız, onu her zamanki gibi ılık suyla hazırlayıp hamura katıyoruz ama ben rahat olduğu için instant (çabuk) maya kullanıyorum. Hamurun üstünü kapayıp sıcak bir yerde hacmi iki katına çıkana kadar (yaklaşık 1 saat) dinlendiriyoruz. Kabaran hamuru un serpilmiş bir yüzeye alıp elimizle dikdörtgen şekli veriyoruz. İçine pesto sosunu yayıyoruz. (Sosun hepsini kullanmak zorunda değilsiniz. Gözünüze fazla gelirse kalanı kavanozla buzdolabında saklayabilirsiniz) Hamuru rulo şeklinde sarıyoruz. Yağlı kağıt serilmiş tepsiye, ruloyu kapadığınız bölümü altta kalacak şekilde yerleştirip tekrar üstünü örterek sıcak bir yere koyuyoruz. Bir saat daha bekletiyoruz. vaktiniz yoksa daha az da bekletebilirsiniz ama ne kadar mayalansa o kadar iyi olur. Ekmeklerin üstüne biraz su sürüp 200 dereceye ısıtılmış fırında kabarıp üstü kızarana kadar pişiriyoruz.
Not: Fırına içinde kaynar su olan küçük bir kap koyarsanız ekmeğin üstü çatlamaz.

Ekmekten ziyade çörek tadında oluyor tabii :) Üzerine krem beyaz peynir veya labne sürmek de pek güzel olur :)
Afiyet olsun!
Not: Benim fotograflar çok karanlık çıktığı için, fikir olması için internetten bulduğum fotoğrafı kullandım. Benimki daha kahverengi bir ekmekti tabii :)

Etiketler: ,

8 Comments:

Anonymous Adsız said...

guzelim bu ekmek degil sanat eseri,super super,ben o kokuyi hayal ediyorum da,harika..ellerine saglik,cok orjinal bir tarif:)sayende pesto sosa da para vermiycem artik:)

18:39  
Blogger tata said...

Pesto makarnaya yakisiyor, ekmege neden yakismasin, bir denemeli. Eline saglik!

00:26  
Blogger tugce:-) said...

tesekkurler sibel ve tata :D
ekmek ve feslegen sevenler icin gercektekten iyi bir alternatif, umarım begenirsiniz :)

00:41  
Anonymous Adsız said...

merhaba gercekten harika bir görünüm pestoyu simdike kadar sadece spaghetti, makarna ile birlikte tüketiyorduk ama ekmek icinde ilk defa görüyorum cok degisik ve ilginc insallah deniycem..

14:00  
Anonymous Adsız said...

Mükemmel görünüyor.

13:15  
Anonymous Adsız said...

ekmek cok guzel gorunuyor, denemek istiyorum ancak yurt disinda yasadigim icin olculeri tutturamayabilirim diye korkuyorum. Acaba instant maya ve yas mayanin paketleri kacar gramlik? Bir baska sorum da-cogu pesto sosunda parmesan peyniri de olur, bu ekmege de uyar mi dersiniz? tesekkurler.

09:35  
Blogger tugce:-) said...

merhaba berrin,
benim kullandığım "instant maya" 12 gramlık. yaş maya kullanmadığım için onun ölçüsünü bilmiyorum ama yaş maya kullanma alışkanlığı olankar yine onu kullanabilir diye yazdım. genelde küçük paketlerde satılan mayaların üzerinde ne kadar un için olduğu yazar ve bu paketler genellikle 500 gr-1kg un için olur. 10-15 gr arası bir maya kullanabilirsin, gramı gramına tutması gerekmez. biraz daha az maya kullanırsan sadece hamurun kabarma süresi uzamış olur. ama bir sorun çıkmaz.
pesto sorunda parmesanı tabii ki kullanabilirsin. her zaman kullandığınz pesto tarfini kullanabilir, hatta hazır pesto sosuyla da yapabilirsiniz. ben hep bu tarfile yaptığım için yine bu tarifi kullandım.
sevgiler

10:56  
Anonymous yemek tarifleri said...

guzel bir tarifmis. tebrik ederim.

16:22  

Yorum Gönder

<< Home