23 Haziran 2006

AÇMA (ve pastanedeki peynirli açmalarda niye peynir olmaz?)


MALZEMELER:
1 bardak yoğurt
1 bardak sıvıyağ
3 kaşık toz şeker
1 tatlı kaşığı tuz
½ bardak ılık su
4 bardak un
½ paket kabartma tozu
1 paket maya
Üstüne sürmek için
2 yumurta sarısı
Çörek otu

Bu açmayı yapalı çok oldu ama yazmayı unutmuşum. Yine sabahın ilk saatlerinde uyandığım bir Pazar günü, madem erken kalktım güzel bir şeyler hazırlayım dedim. Birçok açma tarifi buldum, sonunda kendime göre bir tarif uyarladım. Aslında yaparken bir sürü eksik çıktı. Sütle yapmak istemiştim süt bitmiş, hatta yaparken bir baktım un bitti. Sabahın o saatinde açık bir yer bulamayacağım için ben 4 bardak unun 1 bardağını tam buğday unu koydum. Sadece tam buğday unuyla denenebilir tabii. Sonuçta Pazar kahvaltımızda yumuşacık, mis kokulu açmalar yedik. Genelde pastaneden almaya alıştığımız şeyleri evde pişirmenin en sevdiğim yanı önceden fırından çıkan kokularla kendi reklamını yapması. Evdekilerin pastane kokusuna uyanıp kahvaltıya daha neşeli oturması :) Tabii bir de dezavantajı var bu kokuların, o kokudan beklenen bir tat çıkmazsa herkesin canı sıkılır. O yüzden yakmamak, çiğ bırakmamak ve tadının yerinde olması çok önemli. Bana ültimatom bile veriyorlar “Bak bu kadar güzel kokudan sonra bir terslik olursa karışmam” diye :)
Geçelim tarife.

Hamuru hazırlamakta bir zorluk yok. Bütün malzemeyi koyup iyice yoğuruyorsunuz. İsterseniz su yerine ılık süt de kullanabilirsiniz. Ben instant maya kullanıyorum ama eğer yaş maya kullanıyorsanız her zamanki gibi yarım bardak ılık suda eritiyorsunuz, diğer yarım bardak süt veya suyu ekstradan koyuyoruz. Hamurun üstünü kapayıp sıcak bir yere mayalanmaya bırakıyoruz. Bu yaz günlerinin güneşinde bu işlem çok vakit almayabilir :) Hamur iki katına çıkana kadar mayalanmaya bırakma genel alışkanlığı burada da geçerli. 1 saat kadar yeterli olur sanırım.
Mayalanan hamuru alıp açmaları hazırlamaya geldi sıra. Fırın tepsisini yağlı kağıtla kaplayıp veya yağlayıp hazırlayalım. Fırını da 180 dereceye ısıtalım. Hamurdan kopardığımız parçayı uzun yuvarlak bir şerit haline getirin. Yalnız bu biraz tombulca bir şerit olsun ki açmalarımız pufuduk olsun. Bunun iki ucundan tutup iki farklı yöne çeviriyoruz. Yani bir elinizi kendinize doğru diğerini kendinizden dışarı doğru. Böylece bir sarmal oluyor ve onun iki ucunu yuvarlak olacak şekilde birleştirip tepsiye alıyorsunuz. Eğer açmanın içine bir şey koymak isterseniz hamuru şerit yapmadan önce elinizle bastırarak (tabii yine şerit uzunluğunda) içine malzemenizi koyabilir ve şeridi sonra dolayabilirsiniz. Ben kaşar peyniri koydum ama taze kaşarlar çok yağlı olduğu için eriyip içinde yok oldu. Ama zeytin ezmesi vs. koyabilirsiniz. Hatta bir daha pastaneden kaşarlı açma alırsam, ne cimriler içine hiçbirşey koymamışlar demeyeceğim :) Bir uyarı daha; bazı açma tariflerinde bu aşamada içine de margarin sürülüyor. Ama bu haliyle bile oldukça yağlı bir hamur işi bence. Eğer siz tercih ederseniz margarini de bu aşamada içine sürebilirsiniz.
Bu arada ısınan fırınımızı kapıyoruz ve tepsiyi sıcak fırına koyup 15 dakika mayalanmaya bırakıyoruz. Sonra alıp üzerlerine yumurta sarısı sürüp çörek otu
serpiştiriyor ve fırını tekrar 180 dereceye açıp pişiriyoruz.
Ben kaşarlı açma yeme konusunda ısrarlı davranınca (tabii o kadar emek vermişim, içine kaşar koyup yuvarlamışım hepsini vazgeçer miyim?) yemeden önce üzerine kaşar peyniri dilimleri koyup 1-2 dakika fırında tuttum. Çok da güzel oldu, peynir severlere duyurulur…

Etiketler: ,

10 Comments:

Blogger vintage biscuit said...

SUPER BUNLARRRRR
BELLI SICAKLAR
VE SICAK ONLARA COK YAKISIYOR
ELINE SAGLIKKKK

00:29  
Blogger tugce:-) said...

teşekkürler vintage. evet gerçekten sıcak sıcak öyle güzel gidiyorlar ki, bir pazar kahvaltısından sonra soğuyacak açma kalmayabiliyor :)

16:39  
Anonymous Adsız said...

Merhaba Tugce,
Harika gorunuyorlar. Cok da detayli anlatmissin mutlaka bir ara deneyecegim.

17:59  
Blogger tugce:-) said...

tesekkurler cenk :)

18:07  
Anonymous Adsız said...

Tamam
ben 13 yasindayim avusturyada yasiyorum,
yarin sabah kahvaltiya anneme bu acmayi yapcam ama
ilk defa hamur isi yapcam!
onun icin firinda nekadar bekletcemi bilmiyorm..
yardimci olurmusun???

avusturyada
yemek yapmayi seven
13 yasindaki _ _ _ _ _

22:28  
Blogger tugce:-) said...

merhaba,
kesin saati fırına göre değişir. üstü kızarınca çıkarman gerekiyor.
umarım olur :)
afiyet olsun...

23:07  
Anonymous Adsız said...

tamam
yaptim, hatta bayildilar..
sonra bir kac gün sonra bi daha
yaptim...yine cok begendiler...
cok tesekkür ederim...
ben o hamurun üstün
piza dösüyomus gibi düsesem..mini pizza yapsam olurmu??

cok tesekkür ederim 13 yasindaki...

17:00  
Anonymous Adsız said...

HEVESLI blogunuz cok guzel tariflerinizde ilgi cekici fotograflarinizda guzel cekmissiniz net flu degil acmaya gelince gercekten cok guzel bir lezzet bende zaman zaman yapiyorum yuvamaya kullaniyorum cok iyi oluyor sonuc mukemmel acma insani cocukluk gunlerine goturuyor yapmasi kolat tadi nefis cocuklarinda bayilarak yedigi bir lezzet misafir gelince hemen yuvamaya ile yapiyorum onceden baska maya kullanmistim cok kotu olmustu simdi memnunum yuvamayadan misafir gelince tedirgin olmadan rahatlikla yapiyorum ayrica bazen hafta sonlari kahvaltida supriz oluyor

22:39  
Anonymous yemek tarifleri said...

guzel bir tarifmis. tebrik ederim.

16:24  
Anonymous yemek tarifleri said...

guzel bir tarifmis. tebrik ederim.

16:24  

Yorum Gönder

<< Home