22 Aralık 2008

BEZE



Bu aralar bir telaş içindeyiz. Kardeşimi, askere gönderiyoruz. Bu durum aniden ortaya çıktığı ve bize hazırlık için çok az zaman bıraktığı için, tüm mutfaklar ona çalışıyor bu birkaç gün. Ben de ona çikolatalı sufle yaptım. Her seferinde tutan bir tarifim olması büyük avanta tabii, tutmasa çok üzülürdüm.

Tabii anneler ve ablalar erkek çocukları askere gönderirken biraz telaşlı, endişeli oluyorlar. Ben de kendimi sürekli meşgul ederek bu telaşı atlatmaya çalışıyorum. Tabii meşguliyet de mutfakta oluyor benim için :). Sabahın sekizinde sufleyi hazırladıktan sonra artan yumurta beyazlarını da beze yapayım dedim. Birçok beze türü ve birçok beze tarifi var. Pişirilerek yapılanlar var, pudra şekeri kullanılan, toz şeker kullanılan, malzemeleri farklı olanlar var. Ben çiğden yapmayı seviyorum. Daha pratik geliyor. Bir yerde de bu şekilde yapılınca daha kıtır kıtır olduğunu okudum ama diğerini denemediğim için böyle bir karşılaştırmayı kendi adıma yapamam. Bu tarifle tam istediğim gibi oldu, kıtır kıtır da oldu.

Malzemeler

4 yumurta akı

4 çay bardağı toz şeker

Süsleme için; damla çikolata

Pembeler için; kırmızı gıda boyası

Bir yumurta akına bir çay bardağı şeker koymak gerekiyor. Ama yeni çay bardakları biraz büyük. Dün, bunu bile bile, şekerli olmasında bir sakınca görmeyerek bu ölçüyü kullandım. Ama bazıları çok sevdi, bazılarına fazla şekerli geldi. şeker zevkinize göre bu ölçüyü biraz azaltabilirsiniz.

Eğer yumurta akı artmış değil de sırf bu iş için yumurtaların beyazlarını ayıracaksınız, soğuk yumurtanın beyazını ayırmanın daha kolay olacağını hatırlatayım. Soğuk yumurta daha kolay ayrılır ama oda sıcaklığında yumurta daha güzel köpük haline gelir. Dolayısıyla, yumurtayı soğukken ayırıp, oda sıcaklığına getirdikten sonra kullanmak da fayda var. Önemli bir nokta da karıştırma kaplar. Plastik değil de cam veya çelik bir kap kullanmakta fayda var. Kullandığınız karıştırma kabı ve mikser uçlarının çok temiz ve kupkuru olması gerek.

Güzel bezenin sırrı önce yumurta aklarını çırpmak. Daha büyük bir kap içine sıcak su koyup, karıştırma kabını içine koyun, yumurta aklarını kaba alıp çırpmaya başlayın. Yumurta beyazları köpük gibi olana kadar çırpın. Mikseri durdurup ucuyla kıvamını kontrol edebilirsiniz. Karışımın içinden çıkarırken köpük gibi tepecikler çıkmalı. Çok sert olmaması gerekiyor. Daha sonra şekeri yavaş yavaş ekliyoruz. Aksi takdirde şeker içinde kıtır kıtır kalır. Barak bardak ekleyerek çırpmaya devam edin. Koyduğunuzu şeker iyice karışmadan yenisini eklemeyin. Şeker ve yumurta aklarını iyice çırpıyoruz. Katı bir kıvam elde edeceğiz. Bembeyaz, kaşıkla alıp ters çevirince düşmeyen bir kıvam. Bundan sonra istediğiniz gibi şekil vererek, yağlı kağıt serilmiş fırın tepsisine diziyoruz. Kaşıkla veya sıkma torbasına farklı uçlar takarak aralıklı kalacak şekilde tepsiye diziyoruz. Üstlerine birer damla çikolata koyuyoruz.

Renkliler için, yumurta beyazını çırptıktan sonra, şekeri eklemeden önce kürdanın ucuyla gıda boyası ekliyoruz. Bu aşamada rengi koyu bile olsa, şeker ve çırpma işlerleri sonucunda renk epeyce açılıyor.

Bezeleri düşük ısıda uzun süre pişirmek en iyi sonucu veriyor. 100 derecede 45 dakika–1 sat kadar pişiyorlar. Üstleri kurumuş ve kabarmış olacaklar. Fırından aldıktan sonra tepside soğumaya bırakıyoruz. Soğuyunca servis tabağına alıyoruz. Kıtır kıtır, ev yapımı, katkısız bezelerimizi gönül rahatlığıyla tüketiyoruz :)

Afiyet olsun!

Etiketler:

3 Comments:

Anonymous Adsız said...

Ikiz kardeslerimi askere yolladigimiz gunu hatirladim birden. Ikisinin de acisi coreklenmsiti icimize..
Allah kavustursun..

08:22  
Anonymous yemek tarifleri said...

Guzel bir tarifmis. Tebrik ederim.

15:18  
Blogger Hayattan Azıcık said...

Merhabalar her sene yaptığım ''Ben Buldum'' etkinliğini bu sene de 17 Nisan 17 Mayıs tarihleri arasında yapmaya karar verdim. Mutfakta kendi başımıza kaldığımızda bir sürü tarif buluyoruz. Sizin de kendinize ait tarifleriniz varsa ve bizimle paylaşırsanız çok sevinirim.

http://hayattanazicik.blogspot.com/2013/04/geleneksel-3-ben-buldum-etkinligi.html

Sevgiler...

22:53  

Yorum Gönder

<< Home