29 Mart 2011

Ev Yapımı Peynir


Sonunda evde peynir de yaptım! Gerçi çok da basit bir şeymiş, akşam yemeği hazırlamaktan daha kolay hatta :). Tabii, tam yağlı inek peyniri gibi bir şey elde etmiyorsunuz, elde ettiğimize lor peyniri demek en doğrusu sanırım. Peynir ustası değilim, yemeyi çok severim o ayrı, yine de lor peyniri böyle yapılıyor bildiğim kadarıyla. Burada en önemli unsur kullandığınız süt tabii ki. Mümkünse çiğ süt kullanmak lazım. Eski usul, ineği olan birinden, mandıradan, çiftlikten vs işlenmemiş süt almak gerekiyor. Herkesin tanıdığı biri vardır mutlaka bu şekilde süt alan. Ben daha önce bahsettiğim gibi Gündönümü çiftliğinden alıyorum. Böyle bir imkanınız yoksa günlük süt kullanmak en iyi sonucu verir. Karton kutuda, üstünde UHT yazan pastörize sütlerle alacağınız sonucu hiç bilemem, zira o sütlükten çıkmış bir sıvı kanımca. En basit şekilde anlatırsak, peynir şöyle yapılıyor: Sütün kesilmesini sağlıyorsunuz, tülbentten geçiriyorsunuz, tülbentte süzülmeye bırakıyorsunuz. Peynir oluyor.

Detayına gelirsek. Birinci konu sütün kesilmesini sağlamak. Ben, yayvan bir çelik tencerede kaynattığım çiğ sütü buzdolabına koydum. Bir hafta sonra baktığımda, sütten ayrışmış, süzme yoğurt görüntüsünde bir tabakayla karşılaştım. Görüntüsü, kıvamı, kokusu süzme yoğurda benziyor. Sütü dolaba koymazsanız bu kendiliğinden kesilme işlemi daha çabuk olur tabii. Bu şekilde kendiliğinden kesilmiş sütünüzü peynir yaparak değerlendirebilirsini. Veya peynir yapmak için süt alıp kendiniz kestirebilirsiniz. Bunun için birkaç yöntem var. Biri süte birkaç tatlı kaşığı sirke katmak, bir diğeri aynı şeyli limonla yapmak. Bir diğeri de ayran katmak. Sütü tencereye alıp, sirke veya limon katarak kaynatmaya başlıyorsunuz. Kendiliğinden kesilmişse doğrudan kaynatmaya başlıyorsunuz. Sütünüz kesilip içinde peynir topakları oluşmaya başlıyor. Kaynayan sütü ocaktan alıyoruz. Bir süzgecin içinde tülbent koyuyoruz. Süzgecin altına da geniş bir kap koyarsanız peynir altı suyu ziyan olmaz. Kesik sütü tülbende döküyoruz. Süzgeçten çıkan suya peynir altı suyu deniyor ve sağlığa çok faydalı olduğu biliniyor. Ayrıca ekmek yaparken su yerine bunu kullanırsanız lezzeti harika oluyor. Bu şekilde biraz süzgeçte bırakıp süzülmesini bekliyoruz.

İçine biraz tuz ekliyoruz ve tülbendi bağlayıp iyice sıkıyoruz. Daha sonra balkona bir kap koyuyoruz, üstüne süzgeci ve bağladığımız tülbendi koyuyoruz. Süzgecin altına kap koymamızın sebebi süzülen suların yerleri kirletmemesi sadece. Üstüne bir ağırlık koyuyoruz. Bir şişeye su doldurup koyuyorum ben. Bu şekilde bırakıyoruz. Sabah kalkıp tülbendi açıyoruz ve karşımızda lor peynirimiz!

Bu peyniri dilim dilim kesip üstüne baharatlar döküyor, biraz da zeytinyağı gezdiriyor ve kahvaltı sofrasına getiriyorum. İsterseniz ufalayıp baharatlandırarak da kullanabilirsiniz. Ev yapımı peyniriniz, son derece sağlıklı bir şekilde tüketime hazır! Afiyet olsun!

Etiketler:

14 Comments:

Blogger Oglak Kizlari said...

Tuğçe,

Ben de Aysun dan süt alıyorum ve sana da oradan ulaştım.
Sen diyorum diye kızmıyorsun değilmi?

Bu denemeyi bende yaptım. Şekil çok güzel ama lor un tadı acı oldu. Senin yaptığın peynirde böyle bir problem oldumu. Ben sirke ile kestirmiştim.

Hamarat anne Çiğdem

13:35  
Blogger tugce:-) said...

benimkinde bir acılık yoktu, ama ben kendiliğinden kesilmesini bekledim, sirkeyle kestirmedim. bu tür şeyler her zaman aynı sonucu vermeyebiliyor sanırım. birkaç kez denedikten sonra en doğru şekli keşfediyor insan :)

22:44  
Blogger Zeynep said...

Nerelerdesin

10:15  
Anonymous yemek tarifleri said...

cok guzel bir tarif.tebrik ederim.

14:45  
Blogger akdenizkizi.blogspot.com said...

sitenizin ismini link bankasında gördüm ziyaret ettim...bütün tariflerinizi gezdim anladığım kadarıyla epey önce başlamış ve ivemniz biraz yavaşlamış...ama sağlık olsun sizin için herşey yolunda dır umarım...arada da olsa yeni tarifleri bekleriz...

15:34  
Blogger Sibel said...

Tuğçecim merhaba,

Öncelikle ellerine sağlık! Süt lezzetli olunca, yapan eller de becerikli olunca her şey muhteşem oluyor:)

Senden bir ricam olacak. Sitemi bir süre önce http://www.sibelinkahvesi.com adresine taşıdım; ancak senin linklerinde http://www.sibelinkahvesi.blogspot.com olarak kalmış, düzeltebilir misin? Teşekkürler, sevgiler...

12:26  
Anonymous engerex said...

Çiğ süt kaynatılır. Her peynirin (Tulum, beyaz, klasik vs.) kaynama ve mayalama derecesi farklıdır. Bir kaba alınan süt belli derecede mayalanır. Bir kaç saat dinlenmeye bırakılır. Oluşan teleme kırılır. Kırık büyüklükleri yine peynirine göre değişir. Suyu süzülür ve üzerine epey ağır baskı konur.
Lor ise teleme kırıldıktan sonraki suyun belli süre kaynayıp altının kapatılmasıyla kapatılması sonucu üzerinde biriken topakların toplanıp 1 gün süzülmesi ve tuzlanması ile oluşur.
Yine artan su toplanır ve tesislerde işlenip (sözde) süt tozu elde edilir.
Kesilen sütten doğru düzgün peynir hele beyaz peynir olmaz.
Daha lezzetlisini yapmanız dileğiyle...

00:05  
Blogger online mutfak said...

Bu yorum yazar tarafından silindi.

00:08  
Blogger Unknown said...

Açık olak aldığım çiğ sütü bir gün sonra kaynattım anında kesildi, kaynarken biraz tuz(oranı isteğe bağlı)attım sonra tülbente koyup süzdürdüm.

09:10  
Blogger kiko said...

Bu yorum yazar tarafından silindi.

00:06  
Blogger seolara said...

Paylaşımlarınız çok başarılı, sitenizi ilgiyle takip ediyorum..
cay-makineleri.com

12:01  
Anonymous kiko said...

Sitenizi çok beğendim, merakla yeni paylaşımlarınızı bekliyoru .

21:22  
Blogger seolara said...

Paylaşımlarınız harika ilgiyle takip ediyorum. Başarılar.
http://www.remtamutfak.com - Çay Kazanı - Çay Makinaları - Semaver - Tasarruflu Çay Makinesi - Döner Makinası - Tost Makinesi - Fritöz - ızgara - meyve suyu soğutucusu - portakal sıkma makinesi - Sıcak Çikolata Makinesi - Waffle Makinesi - Portakal Sıkacağı - Çorba Kazanı - Kahve Makinesi - Su - Süt Otomatı - Sosis Makinesi - Krep Makinası

22:28  
Anonymous Diyet Yemekleri said...

Tuğçe hanım teşekkür ederim tarif için kendi peynirimizi deneyelim umarım lezetli olur.

19:13  

Yorum Gönder

<< Home